Smedjan i Karleby

Mitt i Karleby ligger ett gammalt körhus som hembygdsföreningen förvärvade av familjen Ekström år 2015. Redan då hade vi planer om att göra om körhuset till en fungerande smedja. Placeringen, storleken, de två dubbeldörrarna och alla våra verktyg, redskap och maskiner från Viktor Norlanders gamla, nu försvunna smedja i Leksberg - allt detta gjorde det naturligt, att vilja inrätta en museumssmedja i byggnaden. För ett par år sedan lyckades vi förvärva en annan klenod från Leksberg - en Regulax råoljemotor på auktion efter den förre ordföranden i föreningen Karl-Erik Svensson, vilket nu skapar möjlighet för att kunna presentera en smedja med eld och rök och smeder som hamrar med fjäderhammare. Den kommer till vardags att drivas av en elmotor men det är tanken, att vi skall kunna visa den tillsammans med den gamla råoljemotorn som är rätt enastående, då den kan köra på olika typer bränsle - också miljövänlig animalisk eller vegetabilisk olja. Det blir upplevelserikt - rök, eld, ljud och lukt och prova på smide - alla sinnen kommer att tas i bruk av besökarna!

Under 2021 och 2022 får Smedjan ett nytt enkupigt tegeltak. Innertaket blir i råspont som kommer vara mera eldsäkert än det nuvarande spåntaket. Arbetet med själva smedjan har försenats av covid-epidemin men vi hoppas komma igång igen under 2022.

Här kan du se en liten film från Museumssmedjan i Hajstorp där en av våra smeder arbetar vid en fjäderhammare: Fjäderhammare i Hajstorp