Midsommarfirande i Persgården

När den pionprydda majstången reses på Persgården, när spelmanslaget spelar och den tusenhövdade publiken applåderar så är det en fortsättning på en mycket gammal tradition i Karleby. Under 1700-talets första hälft så förbjöds midsommarfirandet i Leksberg, liksom på många andra håll, men under 1800-talet utvecklades midsommarfirandet i Karleby till en riktig folkfest. Då restes stången i vägkorsningen nedanför Persgården på den plats där byastämman samlades. Den tidens stång såg helt annorlunda ut, men den var lika lång som dagens och även den var prydd med röda pioner.

Efter att ha legat nere under ett 50-tal år så återupptogs firandet igen 1975 i samband med att hembygdsföreningen bildades. Och det dröjde inte många år förrän publiken kom i tusental. När så firandet 1985 kompletterades med en vigsel i gammaldags stil så var publiksuccén given. Så gott som varje år sedan dess har midsommarfirandet på Persgården förgyllts av ett brudpar som svurit varandra trohet på Persgårdens scen.

Men varken den vackra majstången eller den speciella midsommarstämningen kan beskrivas i ord den måste upplevas. Så boka in ett besök på Persgården nästa midsommarafton!

Bilder från tidigare firanden.

alt Kortegen

alt Spelmannen Sven Ingvar Heij